Difference between revisions of "System Edukacji Peer To Peer"
(→Algorytmy wspomagające osiąganie celów) |
(→Algorytmy wspomagające osiąganie celów) |
||
Line 72: | Line 72: | ||
[[File:Job_graph.png|500px|Ilustracja 5: Podzbiór grafu wiedzy matematycznej i informatycznej z dołączonymi ofertami pracy]] | [[File:Job_graph.png|500px|Ilustracja 5: Podzbiór grafu wiedzy matematycznej i informatycznej z dołączonymi ofertami pracy]] | ||
− | Algorytmy wspomagające osiąganie celów naukowych zostały częściowo zaimplementowane w serwisach [http://MatMat.edu.pl MatMat.edu.pl] i [ | + | Algorytmy wspomagające osiąganie celów naukowych zostały częściowo zaimplementowane w serwisach [http://MatMat.edu.pl MatMat.edu.pl] i [http://KhanAcademy.org KhanAcademy.org] |
==Kursy i lekcje== | ==Kursy i lekcje== |
Latest revision as of 16:57, 14 May 2019
Contents
Cele
Idea przyświecająca przedsięwzięciu budowy Systemu Edukacji Peer To Peer to sprawienie by ludzie zaczeli nauczać się nawzajem. Tradycyjny system edukacji jest niedostatecznie wydajny pod względem przekazywania wiedzy i rozwijania zainteresowań. Chcemy sprawić by słowo uczyć kojarzyło się z bawić, bogacić, rozwijać i zdobywać siłe. Chcemy by nauka i nauczanie stało się modne i dochodowe oraz nadać ekonomiczny sens badaniom podstawowym. Do pracy nad systemem motywuje nas chęć sprawienia by:
- do zdobywania umiejętności i do sukcesu zawodowego prowadziła prosta droga,
- sukces wynikał z pracowitości, wytrwałości i inteligencji (którą na drodze wytrwałej nauki da się zwiększyć),
- ludzie stali się świadomi jak funkcjonuje świat i niezależni od zastanych struktur organizacyjnych,
- zaczęli doceniać siłę nauki, tak jak doceniają siłę pieniądza, odpoczynek lub rozrywkę,
- nauczanie było bardziej opłacalne od sprzedaży alkoholu, uprawiania lichwy lub polityki.
Struktura społeczna człowieka
Do czasów rewolucji neolitycznej ludzie, prowadząc zbieracko-łowiecki tryb życia, byli w pełni zintegrowani z ekosystemem i częścią łańcucha pokarmowego. Wraz z zastępowaniem zbieractwa i łowiectwa rolnictwem nastąpiła profesjonalizacja życia ludzkiego i struktura społeczna uległa skomplikowaniu. Na dalszą komplikację struktury społecznej miały wpływ między innymi rewolucja urbanistyczna, wynalezienie pieniądza kruszcowego, wprowadzenie w rolnictwie trójpolówki, wynaleznienie druku, dwie rewolucje przemysłowe i trwająca rewolucja naukowo-techniczna.
Analizując schemat z ilustracji 1, przedstawiający obecną strukturę społeczną, możemy pośrednio prześledzić rozwój ludzkiej cywilizacji. Dzięki udomowieniu roślin i zwierząt człowiek zaczał prowadzić osiadły tryb życia budując trwałe osady i pracując na roli. Wraz z rozwojem wydajności rolnictwa, niektóre osady wzrosły do rozmiarów miast posiadających szkolnictwo, organy władzy religijnej i państwowej, własne prawo i panteon bogów. Z czasem miasta, najczęściej te połączone w wierze, języku, strategicznym interesie lub po prostu na skutek militarnego podboju, zaczęły formować państwa, których władcy urzędowali na dworach, budowali fortyfikacje, prowadzili wojny i otwierali uniwersytety. Ich granice wpływów ukonstytuowane były siłą militarną i sojuszami. Rewolucje przemysłowe pozwoliły na dalszą relokację ludności z pracy na roli do pracy w miastach, w szczególności w fabrykach. Do funkcjonowania fabryki, poza niewykształconą siłą roboczą, potrzebna była kadra techniczna i zarządzająca. Wprowadzono więc powszechne szkolnictwo, zaczęły powstawać technika i uniwersytety techniczne. Rozwój fabryk, wzrost ilości produkowanych dóbr konsumcyjnych, spadek ich ceny i wzrost konsumpcji przyczynił się do specjalizacji profesji. Instytucje finansowe, wprowadzajc do obrotu pieniądz fiducjarny, przyczyniły się do dalszego wzrostu konsumpcji. Ogromny wpływ na funkcjonowanie ludzkości wywarły organy władzy państwowej, które prowadząc politykę zagraniczną przy udziale wojska, były zmuszone uczestniczyć w wyścigu zbrojeń, rozwijając rodzimy przemysł lub importując uzbrojenie. By udział w tym wyścigu był możliwy i do utrzymania władzy nad danym terytorium,rządy były zmuszone do pożyczania pieniedzy od organizacji finansowych, przyczyniając się do ogromnego rozrostu ich wpływów. Obszar wpływów instytucji finansowych został zaznaczony na ilustracji 1 kolorem błekitnym. Efektem rozwoju przemysłu zbrojeniowego w XX wieku był szereg odkryć naukowych i technicznych, takich jak loty kosmiczne, energetyka jądrowa, Internet. Powstanie Internetu przyczyniło się do przyspieszenia wymiany informacji, ułatwienia prowadzenia pracy naukowej i wzrostu częstości wprowadzania innowacji technicznych – rozwój technologii przyspieszył.
Procesy społeczne były zarówno przyczyną jak i rezultatem wzrostu wiedzy, wygenerowanej przez naszą cywilizację. Uczenie się przyczynia się do zmiany przekonań i zachowań, kształtuje osobowość i dostosowuje człowieka do funkcjonowania w społeczeństwie. Trafna i praktyczna edukacja okazuje się również doskonałą, długoterminową inwestycją, która może procentować nie tylko w kategoriach finansowych. Osiągnięcie sukcesów w nauce wymaga od uczniów zaangażowania, systematyczności i nakładów czasowych, jednak dzięki Internetowi dostęp do wartościowych treści edukacyjnych jest powszechny i tani.
Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie by wraz ze wzrostem stopy zyciowej szerokie masy ludzkie coraz więcej czasu poświęcały na naukę, stawały się mądrzejsze, osiągały sukcesy zawodowe a ich pozycja materialna i społeczna rosła i wyrównywała się. W krajach zindustrializowanych można zaobserwować jednak odwrotne zjawiska. Edukacja jest niedoceniana, uczniowie, zamiast zaangażować się w naukę, trwonią całe dnie np. na gry komputerowe a prestiż nauczyciela podupada. Nauka wydaje się ludziom niepraktyczna, nudna i czasem sprzeczna z osiąganiem sukcesów zawodowych i finansowych. Ponadto przekaz medialny oferuje społeczeństwu błędne wzorce. Środki masowego przekazu działają populistycznie, promując osoby wyróżniające się nie mądrością a oratorstwem, gwiazdorstwem i często idącym w parze zepsuciem moralnym i intelektualnym. Brak właściwych wzorców nie pozwala ludziom się rozwijać, a ogólnodostępne używki potęgują problemy. Nawet jeśli mają w sobie wystarczającą ilość ambicji i zawziętości, to najczęściej nie potrafią odnaleźć drogi do sukcesu, gdyż jest ona mglista, pełna złudnych nadziei i ślepych uliczek.
Dla człowieka próbującego odnaleźć swoją życiową drogę, kilka słów porady od osoby doświadczonej życiowo i zawodowo może mieć ogromną wartość, gdyż teoria przekazywana w szkołach bardzo często nie wystarcza do optymalnego zawodowo ukierunkowania człowieka. Nauczanie w grupach składających się z kilunastu lub więcej uczniów również nie jest efektywne. Nauczyciele nie są w stanie dopilnować czy wszyscy biorą aktywny udział i czy rozumieją wykładane treści. Metody naucznia znane nam ze szkoły nie są w stanie zapewnić każdemu optymalnej szybkości zdobywania wiedzy, ponieważ ludzie posiadają odmienne zdolności i uczą się w różnym tempie.
Miejsce systemu edukacji peer to peer w społeczeństwie
System edukacji peer to peer można ulokować w otoczeniu szerokich mas ludzkich, różnego typu zakładów pracy, szkół i uniwersytetów. Projektowany system ma rozwiązywać problemy edukacji powszechnej i podpowiadać czego i jak się uczyć by osiągnąć sukces zawodowy, by zdobyć wymarzoną pracę. Zgodnie z ilustracją nr. 2 edukacja peer to peer ma być uzupełnieniem edukacji powszechnej. System ma udostępniać wysokiej jakości materiały edukacyjne, oceniać wiedzę użytkowników, umożliwiać wzajemne nauczanie, szacować czas potrzebny do zrozumienia określonego zakresu materiału lub do zdobycia pracy dającej określony poziom zarobków, a nawet nagradzać za udział w rozwijaniu systemu i postępy w nauce.
Aby system mógł być niezalezny od zewnętrznych organizacji, skalowalny, a także interaktywny, wszelkie rozliczenia wewnętrzne powinny odbywać się za pomocą wirtualnych żetonów, które będą przyznawane w nagrodzie za niektóre działania na rzecz społeczności i systemu komputerowego oraz mogą stanowić środek wymiany handlowej. Poza wirtualnymi żetonami system zawierać będzie algorytm ewaluacji reputacji społecznej użytkowników. Punkty reputacji są niezbywalne i nie mogą podlegać wymianie. Reputacja użytkownika jest zalezna od struktury sieci społecznej w jego otoczeniu, która jest efektem jego aktywności oraz od jego wyników edukacyjnych.
Motywacja do udziału w systemie
System jest adresowany do ambitniejszej części naszej populacji, która to posiada potencjał aby zmotywować pozostałe jednostki do działania. Powody skłaniające do wzięcia udziału w funkcjonowaniu systemu można podzielić według poniższych kategorii:
Edukacyjne
- Chęć poszerzenia horyzontów myślowych i szybkiego zdobycia cennych umiejetności, których trudno byłoby samemu się nauczyć.
Materialne
- Użytkownicy aktywnie uczestniczacy w systemie są nagradzani żetonami, które są zbywalne i wymienialne na lokalną walutę.
- Do odpowiednich węzłów grafu wiedzy są przypisane oferty pracy. Oferty, takie jak np. programista C++ lub specjalista ds. marketingu mogą być przypisane do podzbioru węzłów sieci wiedzy, które są wymagane do otrzymania posady w przedsiębiorstwie.
Prestiżowe
- Chęć przynależenia do grupy znajdującej się wyżej. Społeczność może być podzielona na grupy typu {uczeń, korepetytor, autor, recenzent}, {uzytkownik, moderator, administrator}, {przedszkolak, uczeń, licealista, student, doktorant, doktor, docent, profesor} lub inne.
- Pozycja w rankingu użytkowników wewnątrz komputerowego systemu społecznego. *Dzięki zaangażowaniu w tworzenie systemu, użytkownicy zdobywają żetony i wspinają się w rankingu zasłużonych członków społeczności.
Towarzyskie
- Przekazywanie wiedzy jest dobrą okazją do poznawania nowych osób i nawiązywania relacji towarzyskich.
- Chęć poznania wyedukowanego partnera lub partnerki.
Ideologia i samorealizacja
- Nauczanie innych w celu poprawy świata. Próba zmiany nauczania z kooperacji negatywnej (nauczyciel chce nauczać a uczniom nie chce się uczyć) w kooperację pozytywną (nauczyciel i uczeń dążą do tego samego celu).
- Niezadowolenie z funkcjonowania systemu edukacji powszechnej.
Praktyczne
- Przyśpieszenie nauki do egzaminów państwowych. Wysokiej jakości materiały naukowe, nadzorowanie i automatyzacja nauki oraz wsparcie społeczności mogą ułatwić naukę do egzaminów państwowych.
Przykładowe powody do udziału w systemie oraz grupa odbiorców jego treści zostały wymienione na ilustracji nr 3.
Graf wiedzy
Ilustracja nr 4 przedstawia graf wiedzy matematycznej, na który składają się relacje pomiędzy jej obszarami. Aby zrozumieć pewien dział wiedzy, najpierw nalezy zrozumieć dziedziny, z których ten dział czerpie. Do zrozumienia zasady zachowania energii niezbędne jest wcześniejsze zrozumienie czym jest energia mechaniczna, kinetyczna i potencjalna. Aby wiedzieć czym jest energia potencjalna należy rozumieć siłę i pracę. By wiedzieć co to siła, potrzebna jest znajomość zasad dynamiki, znajomosć wielkości i jednostek fizycznych, podstaw rachunku wektorowego i podstaw analizy matematycznej. By rozumieć rachunek wektorowy niezbędna jest znajomośc podstaw geometrii i podstaw arytmetyki. Natomiast do zrozumienia bilansu energetycznego organizmów żywych, należy wiedzieć czym jest zasada zachowania energii i znać podstawy przemiany materii. Złożone relacje między działami nauki sprawiają, że najodpowiedniejszą formą jednoczesnej wizualizacji różnych obszarów wiedzy jest graf, w którym wierzchołkami są zagadnienia tematyczne a krawędziami relacje między nimi.
Algorytmy wspomagające osiąganie celów
Osoby o praktycznym podejściu do nauki często uczą się po to by zdobyć wymarzony zawód lub posiąść umiejętności, które przydadzą się w pracy. W szczególności studenci kierunków technicznych powinni być zainteresowani zdobyciem umiejętności dających szerokie perspektywy zawodowe, gdyż celem politechnik jest przygotowanie do pracy w przemyśle. Choć w Interencie dostępnych jest mnóstwo wysokiej jakości materiałów, samodzielna i nienadzorowana przez doświadczonych mentorów, nauka przedmiotów technicznch jest często w większości przypadków zbyt wymagającym zadaniem. Ludziom brakuje motywacji do codziennej, kilkugodzinnnej nauki skomplikowanych zagadnień, gdy nie ma pewności, że ten wysiłek przyniesie oczekiwany rezultat i gdy nie jest wiadome na co powinno się najbardziej zwrócić uwagę.
Rozwiązaniem tego problemu są algorytmy routignu pracujące na grafie wiedzy, które nadzorują i analizują postępy w nauce i podpowiadają użytkownikowi, po wstępnym zapoznaniu się z jego umiejętnościami i szybkością uczenia się, ile czasu zajmie mu osiągnięcie wyznaczonego celu zawodowego lub naukowego. Ilustracja nr 5 przedstawia podzbiór grafu wiedzy matematycznej i informatycznej związanej z zawodem programista Python i analityk danych.
Algorytm działałby analogicznie do urządzeń GPS ułatwiających nawigację podczas jazdy samochodem, byłby nawigacją w edukacji. Ponadto mógłby podpowiadać czego należy się uczyć i ile czasu trzeba poświęcić by uzyskać najlepiej płatną pracę lub jakie zarobki można osiągnąć jeżeli poświęci się np. 100 godzin na naukę. Umożliwiałby wybór różnych dróg edukacyjnych, np. najszybszej lub dającej najpełniejsze wyjaśnienie zagadnienia. Co więcej, dzięki zastosowaniu wirtualnych żetonów i systemu reputacji, motywowałyby do systematycznej nauki.
Algorytmy wspomagające osiąganie celów naukowych zostały częściowo zaimplementowane w serwisach MatMat.edu.pl i KhanAcademy.org
Kursy i lekcje
Każdy z węzłów grafu wiedzy odpowiada kursom dostępnym w serwisie. Kursy są podzielone na lekcje o treści możliwej do przyswojenia w czasie od kilku minut do kilku godzin. Kurs i lekcje zawierają: teorię, zadania z rozwiązaniami, zadania do samodzielnego rozwiązania, linki do korepetytorów, sprawdzian lub egzamin. O ile to możliwe, każda lekcja zawiera w opisie wyraźnie wyszczególnione zastosowanie wykładanej wiedzy.
Kursy przed publikacją podlegają recenzji, a te które jej nie przeszły, ale nie są spamem, są publikowane w dziale „Materiały, które nie przeszły recenzji”